Botoks ile

Migren Tedavisi

Botoks ile Migren Tedavisi

BOTOKS(BOTOX) NEDİR?

Botoks(botox), colustridium botulinium adlı bir bakteriden üretilen bir toksindir. Bu bakteri çok yanlış bir inanç olan yılan zehiri falan değildir. Peki nedir? Bozuk konserve zehiridir diyebiliriz ama milyonlarca kez basitleştirilmiş halidir.

MİGREN NEDİR?

Migren insanlık tarihi boyunca insanları rahatsız etmiş ve de edecek olan en ciddi rahatsızlıklardan biridir. Tıp dilinde “otonom sinir sisteminden kaynaklanan bio-elektriksel bir hastalık” olarak tanımlanıyor. Sıradan bir baş ağrısı asla değildir. Yarım baş ağrısı şeklinde görülebileceği gibi bütünüyle başı tutabilir. Yaşanılan tüm başağrılarının yarısından fazlası migrendir.
Migren insan hayatındaki en ciddi sosyal rahatsızlıklardan biridir ve tüm kronik başağrılarının tek başına en az yarısını oluşturur. İlaçlardan tutun da cerrahi yöntemlere kadar bir çok tedavisi mevcuttur. En etkili ve pratik tedavilerden biri de botoks uygulamasıdır. Bu tedavinin aslında fark edilme nedeni botoks yaptıran hastaların ağrılarının azalmasıdır.

Migren genellikle ataklar halinde ortaya çıkar, kafanın tek tarafına yerleşen ve zonklayıcı bir baş ağrısı yapan nörolojik bir hastalıktır. Kişide baş ağrısının yanı sıra görme bozukluğu, bulantı, kusma gibi şikâyetler bulunmaktadır. Migren ağrısı başladığında kişinin günlük aktivitelerini etkiler ve bazen de engeller. Migren hastaları sesli ve ışıklı ortamdan kaçarlar. En ufak ses ve ışıktan bile rahatsız olurlar. Migren atakları başladığında hasta karanlık ve sessiz bir odaya kaçmak ister.

HER BAŞAĞRISI MİGREN MİDİR, GÖRÜLME SIKLIĞI NE KADARDIR?

Tabii ki her baş ağrısı migren değildir ancak kronik baş ağrılarının yarıya yakının migren olduğunu daha önce belirttim. Kadınlarada erkek lere oranla daha sık gözlemlenir. Kabaca her 4-5 kadından biri, her 10-12 erkekten biri migren ile boğuşuyordur diyebilirim. Genellikle 15-55 yaş arası bireylerin hastalığıdır diyebilirim ancak 6-7 yaşlarında dahi %2 civarı sıklıkla görülebilmektedir.

Migren tetikleyicileri nelerdir?

Migreni tetikleyici bilinen faktörler arasında stres en önemlilerinden biri olmak üzere yorgunluk, heyecan, açlık, uykusuzluk, iklim değişiklikleri ve rüzgarlar(lodos), kokular, sesler, ışıklar, mens dönemleri, kafa travmaları, kafa içi oluşumlar, ilaçlar, yiyecekler(özellikle aşırı karbonhidrat içerenler), alkol vs. sayılabilir.(Ne liste ama) Tabii bunun yanı sıra birçok ta bilinmeyen faktörler etkendir.

Kafamızın çevresinde(alın bölgesi, şakak bölgesi ve ense bölgesi), boyun bölgesinde ve omuzlarda bulunan kaslar kasıldığı zaman migren ağrıları tetiklenebiliyor. Zaten migrenin insanı en rahatsız ettiği bölgeler de bu bölgelerdir. Ya migren alın bölgesini ve göz arkasını tutar, ya şakakları tutar ya da enseden girer. İşte hastanın verdiği hikayeye göre botoks bu kaslara ağırlıklı olmak üzere tümüne yapılır. Geçici olarak felç edilen(gevşetilen) bu kaslar artık eskisi gibi kasılıp migren atağını tetikleyemez hale gelir.

BOTOKS UYGULAMASI MİGRENDE NE GİBİ SONUÇLAR DOĞURACAKTIR?

Tüm migren hastalarının yaklaşık %60 kadarı botoks uygulamasından fayda görür. Bu fayda ağrıların ortadan kalkması, ağrılarda şiddetsel azalma, aylık ağrı dönemlerinde sayısal azalma veya bunların herhangi kombinasyonları şeklinde olabilir.

Belli bir yüzdedeki insanlar migren tedavisinde botokstan fayda sağlayamayacaktır. Bu gibi durumlarda başka tedavilere yönlenmeleri gerekebilir.

BOTOKS İLE MİGREN TEDAVİSİ KOZMETİK BOTOKS UYGULAMASINDAN FARKLI MIDIR?

Botoks ile migren tedavisinde kullanılan toksin miktarı kozmetik uygulamalardan çok daha fazladır(3-4 katı) Bu nedenle maliyeti kozmetik botoks uygulamalarından daha fazladır. Botoks uygulanacak alanlar farklı ve çok daha fazladır. Hastanın verdiği öyküye göre alın bölgesi, şakaklar, ense, boyun ve hatta omuz başlarına kadar kaslara uygulama yapılır.

BOTOKS İLE MİGREN TEDAVİSİ NASIL YAPILIYOR? AĞRILI MIDIR?

İnce iğne ucu olan küçük enjektörler ile (Botoks için özel üretilmiş 30G-31G-32G kalınlıkta) deri tabakası geçilip alttaki kas tabakasına uygulanır. Kasların daha derinde olduğu durumlarda daha uzun iğne uçlu enjektörler kullanılabilir. Yaklaşık 30-40 arası bölgeye küçük iğneler ile yapılır. Bu sebeplerden dolayıdır ki hiç ağrı yok diyemeyiz ancak dayanılmayacak tarzda değildir.

BOTOKS İLE MİGREN TEDAVİSİ KALICI MIDIR?

Botoks ile migren tedavisi kalıcı değildir. Öncelikle unutulmamalıdır ki migrenini tamamiyle yok olması mümkün değildir. Hangi tedavi uygulanırsa uygulansın amaç migren ataklarının sıklığını ve şiddetini azaltmak olmalıdır. Botoksun vücudumuzda dağılıp yok olması sebebiyle eğer uygulamadan memnun kalmışsak tedavinin yenilenmesi gerekir. Yenileme zamanının ne zaman olduğuna hasta kendisi karar verir. Ağrıları tedavi öncesi duruma tekrar döndüğünde botoks yenileme zamanı gelmiş demektir.

Botoksun migren tedavisindeki etkisi 3-5 gün içerisinde yavaş yavaş başlar ve 3-6 ay kadar sürer. Devam eden uygulamalarda bu süreler uzayacaktır ancak yine de bu süreler kişiden kişiye değişkenlik gösterebilir.

Botoks (botox) ile migren tedavisi işleminden sonra

Bu işlemden sonra, güneş koruyucu krem kullanmak ve cildi 1 gün boyunca darbelerden korumak ovuşturmamak önemlidir. Ayrıca işlemden sonraki 2 gün baş aşağı işler yapılmamalı aşırı sıcak su ile duş alınmamalı, sauna ve hamamdan uzak durulmalı ve yüz üstü yatılmamalıdır. Tartışmalı olmakla beraber ilk 2 gün aşırı alkol alınımınında botoks ile migren tedavisi üzerine negatif etkisi olabileceği söylenmektedir. Zaten aşırı alkol alımı kan damarlarında genişleme yapabileceği için migren ataklarının başlamasında da etken olabilir.( Bir çok migren tipinde beyinde atak esnasında damarların genişlediği gözlemlenmiştir.)

BOTOKS İLE MİGREN TEDAVİSİ YAPMAYA ENGEL DURUMLAR NELERDİR?

Tüm botoks uygulamalarının yapılmasında sakınca oluşturan nedenlerin neredeyse tamamı botoks ile migren tedavisi uygulaması için de geçerlidir. Yine de kısaca belirtmekte fayda görüyorum:Hamile ve emziren kadınlara, uygulanacak bölgelerde cilt enfeksiyonu olanlara, kanser hastalarına, kanama bozukluklarına (hemofili gibi pıhtılaştırıcı faktör eksiklikleri olanlar) sahip hastalara, kas hastalıklarına(Myasteni gibi) sahip olanlara, ileri psikiyatrik bozukluklarda, kan sulandırıcı kullanılması gereken durumlarda, gerçekci beklentisi olmayanlarda vs. uygulanmamalıdır. Bunun dışındaki kadın ve erkek herkese migren tanısı varsa migren tedavisi için botoks (botox) rahatlıkla uygulanabilir.

HER BAŞAĞRISINA BOTOKS İYİ GELİR Mİ?

Kesinlikle her baş ağrısına botoks uygulanmaz. Hastaya migren rahatsızlığından dolayı botoks uygulanabilmesi için hastanın bir nöroloji uzmanı tarafından koyulmuş bir migren tanısı olması gerekir.

GERİLİM TİPİ BAŞ AĞRISINDA BOTOKS KULLANILABİLİR Mİ?

Gerilim tipi başağrılarında yine botoks etkilidir. Bu ağrı tipi genellikle stres kaynaklı olup baş çevresini sıkıştıran bir bant varmışcasına hastayı rahatsız eden bir durumdur. Migren gibi bulantı, kusma görülmez ama yine de migrenle çok karışabilir veya migrenle birliktelik olabilir. Botoks kafatası çevresindeki kaslarda gevşeme sağlayacağı için tedavide pozitiflik yaratan bir uygulamadır.