Diş Sıkma

Gıcırdatma Tedavisi

BOTOKS İLE DİŞ SIKMA VE GICIRDATMA (BRUKSİZM)TEDAVİSİ

BOTOKS (BOTOX) NEDİR?

Botoks (botox), colustridium botulinium adlı bir bakteriden üretilen bir toksindir. Bu bakteri çok yanlış bir inanç olan yılan zehiri falan değildir. Peki nedir? Bozuk konserve zehiridir diyebiliriz ama milyonlarca kez basitleştirilmiş halidir.

DİŞ SIKMA VEYA DİŞ GICIRDATMA (BRUKSİZM) NASIL OLUŞUR?

Diş sıkma ve diş gıcırdatma tıpta ‘’bruksizm’’ denilen hastalıktır. Özellikle geceleri olur ve hastanın sabah mutsuz, huzursuz ve çenede, kulakta ağrılarla uyanması gibi durumlar ortaya çıkar. Dişlerin bu şekilde sıkılmasının en büyük sebebi psikolojik nedenlerdir. Çeneyi gece sıkarak dişlerin birbirine çok sıkı basmasına neden olan kas alt çene çiğneme kasıdır. (Masseter kası). Daha ağır olgularda şakak kasları da(Temporal kaslar) işin içine girer.

DİŞ SIKMA VEYA DİŞ GICIRDATMA (BRUKSİZM) TEDAVİ EDİLMEZSE NE OLABİLİR?

Bu hastalığa (bruksizm) müdahale edilmediği takdirde ilerde diş kaybına kadar gidebilen dişlerde aşınma, çene eklemi rahatsızlıkları, soğuk hassasiyeti gibi sağlık sorunlarına davetiye hazırlanmış olur. Mutlaka tedavi sürecinin içine psikolojik desteğin girmesi ve/veya dişlerin birbirine temasını önleyen ve geceleri kullanılan diş sıkma aparatları kullanımı başarıyı artıracaktır.

BOTOKS DİŞ SIKMA VEYA DİŞ GICIRDATMA (BRUKSİZM) TEDAVİSİNDE NASIL KULLANILIR?

Botoks uygulamasında toksin çift taraflı olarak bu kas (Genelde masseter ve nadirende temporal kaslar) içerisine yapılır ve bu kaslar geçici olarak felç edilir. Botoksun enjekte edileceği noktaları bulmak için hastaya çenesini kuvvetlice kapatıp sıkması söylenir ve sertleşen masseter ve temporal kaslara belirlenen dozlarda botoks enjekte edilir. İşlem süresi çok kısadır ve botoksun etkisi geçtiğinde (yaklaşık 3-6 ay ) işlemin tekrarlanması gerekir. Çiğneme ve konuşma fonksiyonlarında en ufak bir bozulma olmayacak çünkü diğer kaslar görevi paylaşacaklardır. Kasılma gücü azalan kaslar çeneyi sıkı bir şekilde kapatamayacak ve dişlere olan baskı azalacaktır. Bu sayede gıcırdatma ortadan kalkabilir.

BOTOKS İLE DİŞ SIKMA VEYA DİŞ GICIRDATMA (BRUKSİZM) TEDAVİSİ SONRASI SÜREÇTE NE GİBİ OLUMLU ETKİLER ORTAYA ÇIKAR?

Botoks uygulaması hemen sonrasında hiçbir etki ortaya çıkmayacaktır. Bu tüm botoks uygulamalarında böyledir. Botoks işlemini takip eden 2-5 gün içerisinde dişlerimiz sıktığımızda ya da çenemizi kuvvetlice kapattığımızda artık çene kaslarımızın eskisi kadar sert ve büyük olmadığını görmeye başlarız. Sabahları çene ve boyun ağrısı ile kalkıyorsak bu durumun yavaş yavaş düzelmeye başladığını görürüz. Kulak önü çene eklemimizin (Temporomandibuler eklem) baskısı azalacağından eklem ağrılarında ciddi bir azalma meydana gelmeye başlayacak. Varsa eklem sesi (klik)azalacak. Daha ileri dönemlerde ise eğer oluşmuşsa diş erozyonu ve eklem içi erozyonun ilerlemesi duracaktır.

BOTOKS İLE DİŞ SIKMA VEYA DİŞ GICIRDATMA (BRUKSİZM) TEDAVİSİ YAPTIRDIM, ACABA ÇİĞNEME VE KONUŞMA FONKSİYONLARIM BOZULUR MU?

Hayır. Botoks ile diş sıkma veya gıcırdatma(bruksizm) tedavisi yapıldı demek eğer doğru uygulandı ise genelde çenemizdeki çiğneme kaslarından sadece biri olan masseter kasına ya da nadiren şakaklardaki temporal kasa botoks yapıldı demektir. Bu kaslar işlevini hiçbir zaman %100 kaybetmeyeceği gibi diğer çiğneme kasları görevi devam ettirebileceklerdir. Konuşma ile ilgili bir kas olmadığı için konuşma bozukluğu kesinlikle oluşmayacaktır.

BOTOKS İLE DİŞ SIKMA VEYA DİŞ GICIRDATMA (BRUKSİZM) TEDAVİSİ AĞRILI BİR İŞLEM MİDİR?

Botoks ile diş sıkma veya diş gıcırdatma (bruksizm) diğer botoks uygulamaları gibi küçük ve ince ama belirli bir uzunlukta iğneler ile yapılır. (Deriyi ve deri altı dokuyu geçip kas dokusuna ulaşabilecek uzunlukta iğneler). Uygulama öncesi cilt üzerine sürülecek olan lokal anestezik kremler ve işlem esnasında buz uygulaması ağrıyı çok ciddi anlamda bertaraf etmektedir. Yine de hepimiz biliyoruz ki ağrı eşiği kişiden kişiye çok değişmektedir.

BOTOKS İLE DİŞ SIKMA VEYA DİŞ GICIRDATMA (BRUKSİZM) TEDAVİSİ KİMLER İÇİN UYGUN DEĞİLDİR?

Botoks ile diş sıkma veya diş gıcırdatma (bruksizm) işleminin uygun olmadığı hasta grubu tüm botoks uygulamalarının yapılmasında sakınca oluşturan nedenlerin neredeyse tamamını içerenlerdir. Nedir bunlar yine de kısaca belirtmekte fayda görüyorum:

Hamile ve emziren kadınlara, uygulanacak bölgelerde cilt enfeksiyonu olanlara, kanser hastalarına, kanama bozukluklarına (hemofili gibi pıhtılaştırıcı faktör eksiklikleri olanlar) sahip hastalara, kas hastalıklarına (Myasteni gibi) sahip olanlara, ileri psikiyatrik bozukluklarda, kan sulandırıcı kullanılması gereken durumlarda, gerçekci beklentisi olmayanlarda vs. uygulanmamalıdır. Bunun dışındaki kadın ve erkek her şikayeti olan hastaya botoks ile diş sıkma veya diş gıcırdatma (bruksizm) tedavi işlemi uygulanabilir.

BOTOKS İLE DİŞ SIKMA VEYA DİŞ GICIRDATMA (BRUKSİZM) TEDAVİSİ SONRASI DİKKAT ETMEM GEREKENLER NELERDİR?

Botoksla diş sıkma ya da diş gıcırdatma (bruksizm) tedavisi sonrası deriden iğne girişi olduğu için aynı gün makyaj yapmıyoruz. Kan damarlarını genişlettiği için aşırı alkol alımından uzak duruyoruz. Aşırı sıcak su ve buharlı ortamlarda bulunmuyoruz. Normal ısı ve sürelerde duş almamızda hiçbir sakınca yoktur. Çene hareketlerimizi kısıtlayıcı tarzda davranışlara da hiç gerek yok( Çenemi açmamam gerekiyor, daha az konuşmalıyım, ekmek yemiyeyim vs). Size hiçbir artı sağlamaz.

BOTOKS İLE DİŞ SIKMA VEYA GICIRDATMA (BRUKSİZM) TEDAVİSİ YAPMAYA YETKİLİ KİŞİLER KİMLERDİR?

Tüm botoks işlemlerinde olduğu gibi botoks ile diş sıkma veya diş gıcırdatma (bruksizm) tedavisi yapmaya tek yetkili kişi hekimdir. (Ve hatta yüz anatomisine çok hakim olan plastik cerrahlar tercihiniz olsun). Hekim dışı uygulamalarda komplikasyon riskinin artacağını ve memnuniyetsizlik durumunda muhatap bulamayacağınızı lütfen unutmayın. Bu tür hekim dışı uygulamaların en sık nedeni fiyatların ucuz olmasından kaynaklanmaktadır. Lütfen unutmayın, botoks gram bazında altından daha pahalı bir maddedir. 24 ayar saf altını daha ucuza aldığını söyleyen birisine ne kadar inanabilirsiniz? Ancak ayar derecesi fiyatı ucuzlatabilir. İşte botoksta böyledir. Kimse size layıkı ile yaptıktan sonra inanılmaz ucuz rakamlara botoks yapamaz, tabii hediye etmek isterse o başka…