Lazerle Varis

Tedavisi

Lazerle Varis ve Kılcal Damar Tedavileri

Basit anlatım ile varis, vücudumuzda bulunan toplardamarların (kirli kanı taşıyan damarlar) yapısının bozulmasına bağlı genişlemesidir. Varise sebebiyet veren bu genişleme toplar damarlardaki yapısal zayıflıklar (bazen genetiksel), aşırı ayakta durmayı gerektiren durumlara uzun süre maruz kalma, sıcak ortamlarda çok bulunma gibi birçok durumda ortaya çıkabilmektedir.

Varis genelde venöz yetmezlik olarak da bilinir ve venlerin (toplardamarların) içindeki kapakların genişleme sonrası tam kapanmaması ile karakterize bir durumdur. Kan yerçekimine bağlı olarak damar içinde göllenir ve damar iyice genişler. Bu genişlemeye bağlı olarak çevresel sinirler uyarılır ve ağrı meydana gelir. Ayrıca bacaklarda şişlik, kramplar, karıncalanmalar, yorgunluk, kozmetik problemler ve hatta ileri evrelerde cilt problemleri , bacak yaraları gibi sorunlar ortaya çıkar.

Genelde bacaklarda ve ayaklarda görülen bazı ince pembe, mavi, mor renkteki damarsal çizgiler aslında varis değillerdir ve kılcal damar çatlamaları ya da yetmezlikleridir. Kozmetik görüntü dışında ciddi bir rahatsızlık yaratmazlar ama halk arasında hepsine varis denmektedir. Varis erkek toplumunda yaklaşık %10-15 civarı görülürken bu oran kadın toplumu için %20-25 civarlarındadır.

Varis Tanısı Nasıl Konur?

Varis tanısı muayene ile ve Doppler USG ile konulur. Doppler’de toplardamarlardaki yetmezlik geriye olan kaçak şeklinde ve göllenme tespiti ile varis tanısı kesinleştirilir. Bacaktaki yüzeyel ve derin venlerin hepsinin görüntülenmesi lazımdır. Derin toplardamarların normal olması gerekir.

Varis Tedavisi

Varis tedavisi genel olarak 2'ye ayrılmaktadır;

• Bunlardan ilki mevcut problemi ortadan kaldırmayan ama şikayetlerin azaltılmasına yönelik tedavilerdir. (Varis çorapları, ilaçlar,sıkı öneriler, ağrı tedavileri vs.)
  • İkinci tedavi seçeneği ise mevcut problemi ortadan kaldırmaya yönelik tedavilerdir. (damar içi veya damar dışı lazerle varis tedavisi, skleroterapi(köpük ile söndürme), ameliyat vs.)

Bu tedavilerden hangisinin kullanılacağına hastanın genel durumuna, isteğine ve mevcut varisin ağırlığına göre karar verilir.

Lazerle Varis Tedavisi

Lazerle varis tedavileri yine 2 şekilde uygulanmaktadır.

1 - Lazerle Damar İçi (Endovenöz) Varis Tedavisi

Eğer varis büyük toplardamarlardaki yetmezlikten oluşuyorsa damar içi varis tedavisi gerekmektedir ve lazerle damar içi varis tedavisi uygulanır. Lazerle damar içi varis tedavisi son yıllarda geliştirilen bir tedavidir ve varisli damarın çıkarılması ameliyatına alternatif geliştirilmiştir. Lazerle damar içi varis tedavisinde diode(980nm) lazer kullanılmaktadır.

Lazerle Damar İçi Varis Tedavisi Nasıl Uygulanır?

Lazerle damar içi varis tedavisi yapılacak hastanın ayak bileği veya diz bölgesindeki girişim yapılacak toplardamar çevresine lokal anestezik içeren solüsyon enjekte edilir ve küçücük bir kesi damar üzerine yapılır. Daha sonra lazer fiber katateri ile bu kesiden girilerek kasığa kadar ilerletilir. Bu sırada USG ile kataterin damardaki yeri kontrol edilir. Lazer atışı yapılır ve verilen ısı ve ışık enerjisi ile damar büzüştürülür ve yavaş yavaş geriye doğru lazer katateri çekilerek işlem tamamlanır.

Lazerle damar içi varis tedavisi yüzeyel toplardamarlara uygulanan bir tedavidir ve bu damarların artık kapalı hale gelmiş olması sağlığımızı etkilemeyecektir. Kan akımı derin damarlara doğru yönlendirilir ve kompanzasyon sağlanmış olur. Lazerle damar içi varis tadavisi işlemi yaklaşık 30-45 dakika kadar sürmektedir. Lazerle damar içi varis tedavisi sonrasında bacak sarılarak hasta taburcu edilebilir. 48 saat sonra sargılar açılıp banyo yapılabilir.

Lazerle damar içi varis tedavisinin varis ameliyatlarına üstünlüğü,
  • Lazerle damar içi varis tedavisi işlemi kesinlikle bir ameliyat değildir ve lokal anestezi altında muaynehane şartlarında uygulanabilir.
  • Lazerle damar içi varis tedavisi uygulaması çok daha kısa sürer.
  • Lazerle damar içi varis tedavisi başarı oranı %95’in üzerindedir.
  • Lazerle damar içi varis tedavisi uygulamalarında iz yoktur.
  • Lazerle damar içi varis tedavisi uygulamalarından sonra normal yaşantıya dönüş çok daha hızlıdır.

2 - Lazerle Damar Dışı (Perkütan) Varis Tedavisi (Lazerle Kılcal Damar Tedavisi)

Eğer varis sadece kılcal damarlarda ise ve çapı 4mm.den küçükse cilt üzerinden yani damar dışından aynı epilasyon lazeri gibi lazer atışları ile tedavi gerçekleştirilir. Bu lazer damar içinde hareket eden ve hemoglobini taşıyan alyuvarlar üzerinde etkilidir. Hemoglobin tarafından emilen lazer ışını esnasında damar içinde ısı yükselir ve damar büzüşerek yok olur. Birçok kılcal yetmezlik tek seansta bazıları ise 2-3 seansta yok edilir. Lazerle damar dışı varis tedavisinde, uzun atışlı (long pulse) Nd:Yag (1064nm) lazer kullanılır.

Lazerle Kılcal Damar Tedavisi Nasıl Uygulanır?

Lazerle kılcal damar tedavisi tamamen epilasyon lazeri gibi dışarıdan varisler üzerine atış yapılarak uygulanır. Küçük başlıklar tercih edilir(2-3mm). Tedavi süresi varislerin alanına göre değişiklik gösterir. Lazer epilasyon uygulamalarına göre biraz daha ağrılıdır nadiren geniş alanlı uygulamalarda sedasyon gerekebilir.

Lazerle Kılcal Damar Tedavisi Sonrası

Damarsal yapının durumuna göre hafif kızarma, ödem ve sonrasında kabuklaşma görülebilir. Hastanın cilt kalınlığı ince ve damarsal yapı derinde ise bazen kabuklanma 15-20 gün sürebilmekte ve tam düzelmesi 2-3 ayı bulabilmektedir. Lazerle damar dışı varis tedavisi uygulamalarının yan etkilerinin kalıcı olması durumu çok nadirdir. Tüm lazer uygulamalarından sonra kullanılan bakım prosedürü ve güneşten korunma ilkeleri lazerle kılcal damar tedavisi içinde geçerlidir.